Boeing i Uzbekistan Airways ogłosiły w czwartek (6 listopada) przekształcenie opcji w stałe zamówienie na osiem samolotów B787, dzięki czemu łączna liczba zamówień flagowego przewoźnika Uzbekistanu wzrosła do 22 Dreamlinerów.
Podpisanie umowy miało miejsce podczas szczytu C5+1, który zbiegł się z obchodami 10-lecia tej platformy dyplomatycznej, na którym spotykają się ministrowie spraw zagranicznych pięciu państw Azji Środkowej: Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu, a także sekretarz stanu USA. Kolejne B787-9 umożliwią Uzbekistan Airways rozszerzenie sieci połączeń międzynarodowych w ramach nowej strategii rozwoju przewoźnika.
- Rodzina samolotów Boeing 787 Dreamliner okazała się fundamentem naszych operacji długodystansowych. Dzięki tej nowej umowie jeszcze bardziej wzmacniamy pozycję naszej linii i naszego kraju jako wiodącego centrum lotniczego w Azji Środkowej, zapewniając jednocześnie naszym pasażerom lepszą łączność globalną. Ten krok potwierdza nasze ambicje i strategiczne zaangażowanie w zrównoważony rozwój – powiedział Shukhrat Khudaikulov, prezes Uzbekistan Airways.
Uzbekistan Airways, pierwszy użytkownik B787 w Azji Środkowej, wykorzystuje swoją flotę samolotów 787-8 do łączenia rynków w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych, w tym do obsługi bezpośrednich lotów do Nowego Jorku. Dzięki zwiększonej pojemności i zasięgowi B787-9 umożliwi uzbeckiemu przewoźnikowi rozszerzenie międzynarodowych tras do Stanów Zjednoczonych i innych miast na świecie w miarę wzrostu popytu na podróże międzynarodowe.
Dreamliner dziewiątka
B787-9 to Dreamliner, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Średni model rodziny B787 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo oraz posiada większy zasięg o ponad 550 km (15 700 km). Boeing zebrał zamówienia na
2 270 samolotów B787, w tym na 1 425 maszyn w wersji 787-9.
Flota linii
Obecnie flota Uzbekistan Airways, wraz z Silkavia, Uzbekistan Express oraz Uzbekistan Cargo, składa się z 54 samolotów:
czterech LET L410 Turbolet, pięciu ATR-ów 72-600, 11 airbusów A320 (w tym dwa dla VIP),
10 A320neo, pięciu A321neo LR, siedmiu boeingów B767-300ER (w tym jeden dla VIP), dwóch B767-300F, siedmiu B787-8 Dreamliner (w tym jeden dla VIP), jednego Pilatusa PC-24 (VIP) oraz dwóch Iłów-76TD. Przewoźnik oczekuje na dostawę 36 samolotów: 14 airbusów A321neo oraz
22 boeingów B787-9.